AMB-it levert de hardware, de kastjes en de systemen die in de grond zitten. "Elke
sporter krijgt een zender die continu een nummer uitzendt, in de baan zitten
lussen die het meten wanneeer er een zender overheen rijdt. Die geeft de
informatie door aan een kastje langs de kant. Zo weet je welke sporter
wanneer langs een bepaald punt is gekomen en kan je dus zijn snelheid meten."

Identification en Timing
AMB-it, de IT staat voor Identification en Timing, vindt zijn oorsprong in de
professionele racerij. Maar het geld wordt verdiend in de amateursport, goed
voor ongeveer 90 procent van de omzet. De systemen van AMB-it zijn
bijvoorbeeld ook in de meeste kartbanen te vinden.

Over omzet wil Van Rens niets kwijt, alleen dat het bedrijf een stabiele groei
laat zien. "In de eerste jaren was dat 25 procent per jaar, nu zitten
we in de hoge single digits." Wereldwijd werken er 150 mensen bij
AMB-it.

Het hoofdkantoor staat in Haarlem, daar vindt ook nog de productontwikkeling
plaats. Productie wordt uitbesteed aan fabrieken in Nederland en Hongarije.
Van Rens schat dat sinds de oprichting van het bedrijf in 1982, circa
200.000 transponders verkocht zijn, "maar het zouden er ook 400.000
kunnen zijn".

Investeringsgroep
Het bedrijf is sinds april vorig jaar helemaal in handen van
investeringsgroep HAL. Dat was het moment dat de twee oprichters, Fons
Bervoets en Frans Hin, besloten hun aandeel te verkopen. De twee zijn nog
steeds aan het bedrijf verbonden als adviseurs.

HAL besloot in december om AMB-it samen te voegen met het Nijmeegse bedrijf
ChampionChip, maker van chips die bijvoorbeeld bij hardloopwedstrijden
gebruikt worden om renners te volgen. Van Rens geeft leiding aan het nieuwe
bedrijf.

"De twee bedrijven zijn groot in verschillende takken van sport, maar de
producten die we ontwikkelen zijn geschikt voor beide doelgroepen. We gaan
namelijk steeds meer diensten leveren. Daar zit nog ruimte om te vernieuwen.
Op de meeste racebanen in de wereld liggen onze systemen al. We hebben de
wereldstandaard op het gebied van tijdregistratie, we kunnen resultaten op
een 10.000e van een seconde meten. Technische verbeteringen zijn minimaal.
Daarom zijn we vooral bezig met diensten en het verkopen van nieuwe
producten aan bestaande klanten."

Services
Voorbeeld daarvan is het verkopen van diensten aan de gemeenschap die een
racer volgt. "Sponsors, familie, fans, noem maar op. Die zijn betrokken
bij de resultaten van een racer, daar kun je dus websites en sms-diensten
aan leveren."

"Eenzelfde soort systemen is te leveren aan de lopers die met een
championchip lopen. Zij kunnen via een website hun resultaten meten en zo
hun tijden van verschillende events vergelijken. Het verschil is de schaal:
bij een weekend in Zandvoort rijden misschien tweehonderd auto’s, bij de
marathon in New York gaat het om 40 duizend lopers."

Ook voor GPS ziet Van Rens mogelijkheden: "Voor precieze tijdregistratie
is het niet geschikt, maar het is een goede manier om sporters te volgen
indien er geen cameraploegen bij zijn. Bijvoorbeeld zeilwedstrijden, minder
prominente wielerevenementen of hardlopers."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl